Friday, August 19, 2011

Benarkah Cinta?

Aku baring dalam kegelapan bilikku yang cuma diterangi cahaya samar-samar dari ruang tamu.
Aku cuba memejam mata namun tak mampu untuk terlelap.
Terlalu banyak kenangan lama yang bermain di fikiran ku.
Aku jadi resah.
Ingin aku tepis semua tapi aku tak mampu.
Jelas sungguh memori itu.

Malam itu Gelap.
Gelapnya sama seperti malam ini. yang ada cuma cahaya bulan yang menerangi.
Tapi malam itu aku bukan keseorangan. Aku bersama 'dia'.
berdua-duaan di dalam kereta.

Dosa? Aku tahu apa itu dosa..
Aku tahu tetapi aku terbuai oleh nafsu.
Aku terhanyut mengikut perasaan remaja ku.
Aku dilamun 'Cinta'.

'Alaa.. Semua orang pun buat.. Bukan aku seorang je..'entah itu suara hatiku berbisik atau bisikan syaitan aku tak pasti.

Bahagia? ya, disaat itu aku benar-benar bahagia.
Indahkan rasa disayangi?
Indahkan rasa mencintai dan dicintai..?

"Awak saya sayang awak.."

Aku cair. Suaranya begitu mempesona.
Aku juga begitu. Aku juga sayang dia. Namun aku diam tertunduk malu.
Aku memandang luar tingkap. Kereta yang berhawa dingin itu tetap membuat keringat dingin membasahi dahiku. 'Dia' mencapai tanganku perlahan-lahan. Lembutnya sentuhan itu menggegar seluruh jiwaku.

Dosa? Aku tahu itu dosa..
Aku tahu tapi aku tak menepis tangannya.
Malah aku biarkan saja.
Dan aku membalas genggaman tangan 'dia' akhirnya..

Indahkan 'cinta' itu?
Seperti selamanya ingin ku genggam tangan itu.
Biarlah mata-mata yang melihat yang penting kita saling mencintai.
Biarlah apa mereka hendak kata..
Mereka tak tahu apa kita rasa.

Dia mendekatiku. Tangannya juga menarikku supaya mendekatinya.
Diberinya kucupan hangat didahiku. Aku tersenyum lagi.

Ya, dosa. Aku tahu itu dosa.
Tapi aku terus tersenyum dan membiarkan saja.
Aku jatuh dalam cinta 'dia'. Terlalu dalam.
Aku tak tahu mana jalan keluar.

Gelap. Terlalu gelap. Apakah gelapnya itu seperti Hatiku yang telah lama bergelumang dosa? Hinggakan aku tak nampak dosa-dosa yang aku lakukan. Mataku terkabur. Aku tahu Allah melihat tapi tanpa segan silu aku membuat maksiat. Tak terhitung berjuta dosa itu.. Terasa begitu berat dalam bebananku..
Walau telah lama ia berlalu namun dosa-dosa itu masih menghantuiku..
Maafkan aku Tuhan.. Maafkan Aku..

"Allahu Akbar.. Allahu Akbar.."

Sayup kedengaran azan subuh berkumandang. Aku tersadar dari lamunan.

'Astaghfirullah.. Ampunkan aku dari kesilapan masa silamku Tuhan..'

اللهم أنت رب لا إله إلا أنت خلقتني وأنا عبدك وأنا على عهدك ووعدك ما إستطعت أعوذ بك من شر ما صنعت أبوءلك بنعمتك علي وأبوء بذنبي فاغفرلي فإنه لا يغفر الذنوب إلا أنت

Jika benar begitu cinta.. Hingga dosa tidak terasa..
Jika benar itu Cinta.. Hingga diriMu aku terlupa..
Jangan Biarkan aku jatuh cinta Tuhan..
Aku tak mahu..






Izinkan ku ucap kata taubat 

Sebelum Kau memanggilku
kembali padaMu, menutup waktuku
Izinkan ku serukan namaMu
Sebelum nyawa dalam tubuhku
Kau ambil, kembali padaMU

Karna ku tahu, hanyalah pada diriMu
Tempatku mengadu, tempatku mengeluh
Di dalam doaku
Dan demi nafas yang telah kau hembuskan dalam kehidupanku
Ku berjanji, ku akan menjadi yang terbaik
Menjalankan segala perintahMu, menjauhi segala laranganMu
Adalah sebaris doa ku untukMu

No comments:

Post a Comment